A kezdet: La Pava megjelenik 1971 augusztus 23-án, a spanyol kisvárosban, Belmez de la Moraledában furcsa dolog történt. Egy átlagos háziasszony, bizonyos Maria Gomes Pereira egy foltra lett figyelmes konyhája cementpadlózatán. Mivel Maria Gomez átlagos, tehát rendkedvelő háziasszony volt, azonnal törlőrongyot ragadott, és sikálni kezdte a foltot. A folt azonban köpött a tisztításra, és nem tűnt el, hanem átalakult. Az elképedt háziasszony szemei előtt egy bajuszos férfifej jelent meg.
Maria szólt a férjének és a fiának, Miguelnek. A két tetterős, határozott férfi nem sokat tökölt: csákányt ragadtak, feltörték az arcot, a helyét pedig új cementtel öntötték ki. Egy-két hétig nyugodtan is alhattak, ám ekkor az arc visszatért, és nem jött egyedül - hozta a társait is. Maria konyhája tele lett különféle arcokkal, melyek közül némelyikhez test is tartozott.
Ha valaki új konyhakőre tesz szert, ritkán marad titokban a szomszédság előtt, Maria konyhaköve pedig példátlan volt a világtörténelemben. Nem csoda, ha Belmez polgármestere is tudomást szerzett a 'pofás' konyhakőről, és határozottan megtiltotta, hogy a család csákánnyal újra feltörje a konyhakövet, vagy bármi más módon kárt tegyen bármelyik arcban. Az időközben La Pava névre keresztelt bajuszos fejet (az elsőt) kiemelték, és elküldték vizsgálatra.
A mésszel lealapozott cementdarabon megjelent 'La Pava'-t kutatók vizsgálták meg, de a cement összetételén kívül nem tudtak mást kideríteni. Csalásnak nem lelték nyomát. Kézenfekvő volt tehát, hogy paranormális jelenséggel állnak szemközt.
Időközben Mariáék házát elözönlötték a turisták, ördögűzők, papok és egyéb atyafik. A látogatók közül némelyek szent esküvéssel fogadták, hogy az arcok Maria kedélyállapotához igazodnak - attól függően, hogy milyen volt Maria kedve, olyan volt az arcok kifejezése is. Mások azonban nem tudtak megegyezni, hogy melyik arc mit tükröz - egyazon arcról többen is állították, hogy haragszik, szomorú, vagy rémült.
Mi van a ház alatt? A házban hangfelvételek is készültek. A szalagok visszajátszásakor nyögéseket, sírást, sóhajtozásokat véltek hallani. A városka fő emberei úgy döntöttek, hogy ha az arcok a padlón jelennek meg, akkor annak oka a padló alatt, vagyis a ház alapjaiban keresendő. Feltúrták hát az egészet, és innentől mondhatni, B-kategóriás horrorba csap át az esemény. A ház alatt csontokat találtak. Némelyik forrás szerint összesen kettő darab fej nélküli csontvázról volt szó, mások több csontról is beszámolnak. A kormeghatározás a tizenharmadik századra becsülte a csontok korát.
Mivel Belmez elég viharos múltat élt meg, a városka lakóinak nem volt különösebben meglepetés, hogy néhány ház temetőre épült.
A gödröt akkurátusan kilapátolták, a csontokat örök nyugalomra helyezték, feltöltötték az alapokat, és friss cementet fektettek le. A szkeptikusok azt is elérték, hogy ezt a friss réteget viasszal zárolják, és lepecsételjék, minden emberi mesterkedést elkerülendő.
Az arcok erről vagy nem tudtak, vagy köptek a viaszrétegre - mindesetre ismét megjelentek, és harminc éven át tartották is eme jó szokásukat.
Eltekintve a furcsa mintázattól, amit önnönmagukból alkottak, semmi különös jelenséget nem okoztak a Pereira család életében.
2004-ben - immár modernebb eszközökkel -, ismét készült néhány EVP a házban. A szokásos sírás és sóhajtozás mellett ezőttal egy tisztán kivehető mondat is elhangzott, méghozzá Mariának címezve 'El akarok menni innen!'
Maria Gomez Pereira 2004-ben meghalt. Az ő arca nem jelent meg a padlón.
Az arcok utóélete, és keletkezésük magyarázatai A józan ész magyarázata: José Luis Jordán, a Spanyol Paranormális Társulat alelnöke, szeretett szkeptikus módon hozzáálnni a dolgokhoz. Ő nem fogadta el az arcok paranormális úton való keletkezését. Amikor 1971-ben felkérték a vizsgálatra, a következő teóriát állította fel: 'Véleményem szerint az arcok valami sötét, barnás anyaggal lettek létrehozva, talán ecet és korom keverékével' Úgy gondolja, az arcok 'lappangtak', és a tisztítás hatására jöttek elő, mivel a cement tisztításához használt felmosószer kémiai reakciót alkotott az előzőleg felkent anyagokkal, és így az arcok mintegy 'előhívódtak'
Ramos Pereira, ugyanennek a társulatnak az elnöke, támogatta Jordán teóriáját. Ahogy ő mondta 'A La Pava infrafotózása során megtaláltuk a felvitt pigment nyomait, még az apró ecsetvonások is látszanak'
További magyarázat lehet az ezüst-nitrát is, ami ultraviola fény hatására megsötétedik.
Hogy ki volt a festő? Többen az asszony fiára, Miguelre gyanakodtak. Hogy miért tette volna, erre nincs válasz.
A paranormális magyarázat: Mivel az arcok, úgy tűnt, szimpatizálnak Mariával (kifejezésüket Maria kedélyállapotától függően változtatták), sokan arra gyanakodtak, hogy akaratlanul is, de Maria hívja elő őket, úgymond 'gondolati kivetülés' formájában.
De honnan jöttek volna ezek az arcok? Miért hívott volna elő bárkit is Maria, és kiket?
Itt lép a képbe Isabel Chamorro.
Rokonai, a Chamorro család a háború áldozatai lettek. Isabel megőrizte a fényképes családfát. Ha a képeket vesszük alapul, akkor a La Pava néven ismert férfiarc Miguel Chamorro, a családfő. A többi arc pedig felesége és lányai.
Margaret Schilling esete A Belmez-i arcokra talán megoldást adhat egy Margaret Schilling nevű, pszichiátriai kezelt hölgy esete. Margaret 1978 december elsején eltűnt az osztályról, oszló holttestét hetekkel később találták meg egy lezárt részben. Amikor feltakarítottak utána, borzalmas jelenség történt: a cement kövezeten kirajzolódott a halott asszony testének alakja. Az ő esetében a bomlás során származó testnedven beszivárogtak a porózus cementbe, és a takarítás során fellépő kémiai kölcsönhatás (esetleg a Nap sugárzása) szinte előhívta a halott asszony testének alakját.
A folt a mai napig látható.
|